La panera dels tresors
Heu
sentit a parlar mai de la panera dels tresors? És una panera plena
de materials diversos, que a priori semblen triats sense cap criteri
i que haurien de convidar els infants a explorar i jugar. El cas,
però, és que és la tria dels materials que formen la panera ha de
ser feta a consciència i ha de seguir unes normes bàsiques.
DESENVOLUPA
ELS SENTITS: Els
infants exploren els diferents materials i en descobreixen les
característiques a través dels sentits, així poden notar les
diferències de textura, de pes, de forma o de color, entre d’altres.
- El tacte: amb la forma, la textura, el pes i la temperatura dels objectes.
- L’olfacte: amb la varietat d’olors.
- L’oïda: amb la percussió, la fricció, el cruixit o l’absència de so.
- El gust: amb la varietat de gustos (dolç, àcid, amarg, salat).
- La vista: amb el color, les dimensions, la forma, la brillantor.
- Desenvolupa, a més, la capacitat de concentració i atenció focalitzada i la coordinació ull-mà-boca; participa en l’estructuració del pensament; potencia la llibertat, l’autonomia en l’acció i l’actuació al propi ritme.
ELABORACIÓ
Necessitem
una panera sòlida,
estable, plana i sense nanses. Els objectes que hi posarem seran de diferents materials.
Col·locarem la panera a un lloc al qual l’infant pugui accedir
sense ajuda i on no hi hagi molts distractors.
És
molt important que els objectes estiguin ben nets perquè l’infant
els explorarà primer amb la boca, que és la primera via de
coneixement. A més, no han de ser perillosos i han de ser prou
resistents. També
és important presentar la panera d’una manera atractiva i amb els
objectes ben distribuïts i s’ha de renovar el material que es
malmeti, substituint el que no desperti interès i rentant els
objectes sempre que sigui necessari.
Els
adults no intervindrem en les accions, només farem d’observadors
mentre l'infant jugui amb la panera i observarem quins materials
prefereix més o quins són els seus interessos. Tot i que renovarem
alguns objectes, sempre n’hi deixarem alguns que conegui. Els
objectes nous tenen com a objectiu fer que l'infant continuï tenint
interès pel joc i l’experimentació.
Per
què és un bon recurs una panera dels tresors? Perquè ajuda a
potenciar la diversitat, l’acumulació d’informació,
l’aprenentatge i el coneixement de l’entorn, a més de la
descoberta d’un mateix, l’aprenentatge de nous moviments i
habilitats... i els dóna autonomia, ja que són ells mateixos els que
trien l’objecte.
OBJECTES
Què
hi podem posar?
Objectes
naturals: fruites (llimona, poma, magrana…), castanyes, pinyes,
pinyons, elements de la mar (copinyes, caragols de mar…), taps de
suro, diferents tipus d’esponges.
Objectes
de fusta: capses petites, una cullera, tambors petits, un ou de
fusta, daus, castanyetes, espàtula, pinces de la roba.
Materials quotidians: pinta, pilota de llana, raspall de dents,
pinzells.
Objectes
metàl·lics: claus, clauers, una tassa, culleres, llaunes, anelles,
cadenes, una campana.
Objectes
de roba: una cartera, una pilota de tenis, una cremallera, bosses
petites amb herbes aromàtiques, cintes de diferents textures, una
bossa de pell, un ós de peluix.
Objectes
de paper i cartó: una caixa, una llibreta, paper de vàter i de
cuina.
Objectes
de vidre: pots, un mirall, botelles.
Des
de la llar la Ribeta us animem a fer una panera dels tresors a casa, és un recurs fàcil de fer i amb el que els més petits funciona molt bé. Mireu que bé s'ho passen a la Llar:
💙
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada